2008. augusztus 29., péntek

-i

Tegnap megvoltak a pótvizsgák, most először láttam gyereket június óta. Nyilván nem hiányoztak , de mindegy, ez van. Nálam persze nem olyan könnyű megbukni, mint teszem azt, matekból, de aki keményen megdolgozik azért a bukásért, különösebb lelkifurdalás nélkül meghúzom. De ez most mellékes, nem a sajátjaimról akarok írni.

Már megint a helyesírás miatt jöttem füstölögni. Egyszer már elmondtam a véleményem a helyesírás fő funkciójáról a mai magyar rögvalóságban, most meg megint sikerült kicsit kiakasztani a kilencedikesek pótvizsgatesztjével. Az öt feladatból három foglalkozott a helyesírással, plusz egy negyedik részben.

Az értelmestől az ostoba felé haladva nagyjából-egészéből így néztek ki (nyilván hosszabbak voltak, csak egy-egy példát hozok):

1. Írj mondatokat a páros mindkét tagjával: versel - verssel.
Ezzel igazából semmi bajom, sőt, önálló mondatalkotás, némi szókincsfejlesztés, remek. Főleg, ha esetleg nemcsak a helyesírás különbségét veszik észre, hanem azt is, ami tényleg fontos: a morfémákat. Hogy az egyik végén igeképző van, a másik végén meg rag. De mindegy is, ez tényleg jó feladat, asszem.

2. Írd le az alábbi, kiejtés szerint megadott szavakat. [tuggya] --> ....
Ez is oké, mert némi morfológiai ismereteket is feltételez, ráadásul bármennyire berzenkedem a helyesírás túlzott komolyan vétele miatt, én se gondolom, hogy tök jó lenne, ha a népek fele úgy írná, hogy tuggya, a másik fele meg úgy, hogy tudja. Ezek olyan helyesírási szabályok, amelyeket van értelme tudni és tisztességes szövegben alkalmazni.

3. Két betű egy hang, írj a kihagyott helyekre j-t vagy ly-t. Gó__a
Ó de nem fontos egy pótvizsgán. Tisztességes helyesírási szabályzat már rég szabadon választhatóvá tette volna a ly-j párost, az egész tényleg csak arra jó, hogy szivatni lehessen vele a kölyköt. (Megjegyzem, én akkor is szép következetesen használmám a ly-t, ha a szabályzat opcionálissá tenné, sőt ha eltörölné, akkor is. Hiába, konzervatív vagyok. De hogy jön ide az én ízlésem?) Annyival, de annyival hasznosabb és érdekesebb ismereteket lehetne tanítani a nyelvről.

4. Lásd el -i melléknévképzővel az alábbi tulajdonneveket.
Magyarország
Magyar Köztársaság
Nyugat-Magyarország
Petőfi Sándor
Petőfi utca


Nyilván népünk és nemzetünk egésze, kultúránk életképessége és számos más emelkedett szempont miatt rendkívül lényeges, hogy ezt a kérdést szénné variáljuk, hiszen ha azt az istenverte -i képzőt ehhez az öt tulajdonnévhez nem öt különböző módszerrel kéne hozzáadni, annak beláthatatlan következményei lennének. (Ha valaki nem érzi az iróniát, most szólok, hogy a fenti mondat dugig volt vele.)

De nehogymá pont ennek a lárpúrlár okoskodásnak a beseggelése vagy be nem seggelése döntse el, hogy valaki érdemes-e a 10. osztályba lépésre. Javallom, emberek, próbálkozzatok meg magatokban ezzel a feladattal, megoldókulcs odalent. A legtöbben a negyedikhez hasonlókat szokták elszúrni.

Annyi, de annyi mindent lenne érdemes tudni a magyar nyelvről, amiről az átlagembernek fogalma sincs. Mert ezt a blődlit tanítják és kérik számon helyette.

(Érintőleges ajánlott olvasmány kommentestül donB szösszenete a helyesírás ún. reformjáról.)



____________________________________
Megoldókulcs: magyarországi, magyar köztársasági, nyugat-magyarországi, Petőfi Sándor-i, Petőfi utcai

5 megjegyzés:

  1. lehet, hogy teved T. Tanar ur. ugyanis az Osiris (2005), 1025. oldal jobb oldali hasab szerint: "magyar köztársasági"

    es ugyanilyen szempontok alapjan lehetseges - szerintem - az amerikai egyesult allamokbeli csupa kisbetus irasmodja is.
    csak kerdezem... :) hogyan kell tehat helyesen irni?

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a korrigálást, javítom a posztot.

    Mit ád az ég, tényleg tévedtem, de most az AkH. 180. pontjából megvilágosodtam. Egész idáig szentül hittem, hogy minden két nagybetűs tagból álló tulajdonnévhez kötőjellel jön az -i, és marad a nagybetű. Erre kiderül, hogy

    "Minden tagot külön szóba írunk, és nagybetűvel kezdünk a mai és a történelmi államnevekben(amelyek általában tartalmazzák az államformára utaló szót), továbbá a gazdasági földrajzi körzetnevekben. – Az ilyen nevek -i (-beli) képzős származékában megtartjuk a különírást, de az alkotó tagokat általában kisbetűvel kezdjük, csak a tulajdonnévi (vagy annak
    tekintett) elemeket hagyjuk meg nagybetűsnek."

    Külön tetszik az "általában".

    Viszont ezek szerint van ötödik módszer is, még remekebb hülyeség így az egész.

    VálaszTörlés
  3. a megvilagosodas jo erzes. :) de en nem tudom az idevonatkozo megfelelo passzust, am az "amerikai egyesult allamokbeli" -ben tutibiztos voltam, es annak analogiajara gondoltam - uatananeztem, es helyesen veltem -, hogy akkor a magyar koztarsasagi a helyes. de mi lesz most szegeny potvizsgazokkal? :O

    VálaszTörlés
  4. Igaz, én azt is úgy írtam volna, hogy Amerikai Egyesült Államok-beli. Most már tudom, hogy nem így kell, de szerintem ezután is így írom. Civil disobedience.

    A pótvizsgázókat ez annyira se érdekli, mint engem, de örömmel jelentem, hogy átmentek mind a ketten, akik az én osztályomba járnak. Kettessel nyilván.

    (Közben eszembe jutott, hogy talán nem világos, de én az angoltanár vagyok, csak láttam a feladatlapot, amit az egyik magyaros kolleganő összerakott. A másik magyaros kolleganő feladatlapja a saját vizsgázójának kimondottan pöpec volt. Helyesírási kérdés például nem is volt benne asszem.)

    VálaszTörlés

Blog Widget by LinkWithin