2007. november 3., szombat

A bunkók bunkója

Feltűnt, mennyire szeretik buzerálni egymást mifelénk a népek a helyesírás miatt? Népbetegség, de tényleg. A neten alig akad olyan fórum, olyan blog, ahol a hozzászólások kisebb-nagyobb hányada ne azzal foglalkozna, hogy mások mennyire igénytelenek, mert elkövettek másfél helyesírási hibát, és hát az illetők nyilván nem is tudnak magyarul, az iq-juk meg a béka segge alatt.

Aztán a másik mostanában divatos téma, hogy mennyire trágyák vagyunk, ha olvasásértésre kerül a sor. Persze hogy azok vagyunk. Legalábbis részben nyilvánvalóan amiatt, amit az első bekezdésben mondtam. Úgy értem, az átlag magyar ember sokkal inkább törődik a másik helyesírási hibáival, mint a mondanivalójával. Ez meg persze az iskola miatt van, mint oly sok minden más. Jelentkezzen az, akinek olyan magyartanár jutott, akinél fontosabb volt, hogy mit írt, mint az, hogy kitette-e az összes vesszőt, és megfelelő helyre tette-e a kötőjeleket meg a nagybetűket abban, hogy Petőfi Sándor-i (ezt tényleg így kell írni). Ha akad ilyen, akkor együtt örülök vele, hogy milyen szokatlanul normális példány jutott neki.

Nézzünk szembe vele: ma a magyar iskolában legalább olyan fontos (ha nem fontosabb), hogy valaki mennyire akkurátusan alkalmazkodik az 1984-es 11. kiadáshoz, mint az, hogy van-e füle meg farka annak, amit leír. Sikerül velünk elhitetni, hogy a 11. kiadás olyan szabályok gyűjteménye, amelyek kikezdhetetlenül logikusak és akkurátusak: ami le van bennük fektetve, az egyedül így jó, és nem is lehetne máshogy.

Na most azért ez elég nyilvánvaló sületlenség. Hadd említsem fel kedvenc példáimat: miért ó az óvoda, ha i az iroda és u az uszoda? Miért nagy Sz a színház, ha a kis m a mozi (tulajdonnévben nyilván)? Miért padka a padka, ha a Jutka Jutka?

Nem tök mindegy, hogy ovodát, Izé Mozit vagy patkát írok-e? Mit befolyásolja ez a mondanivalóm lényegét? Nem tök mindegy, hogy a józan nyelvérzékem szerint egybeírom-e a papírzsebkendőt, vagy hallgatok a szabályzat bohóságaira (összetett szóhoz kapcsolódó anyagnév), és ezt választom: papír zsebkendő (de hogy néz mán ez ki?)?

Külön dühítőek az olyanok, mint például a bicikli vs. bicigli dolog. Egy csomóan k-val mondják (itt vagyok példának én), jóval többen (legalábbis az a benyomásom, hogy jóval többen, de az arány lényegtelen) meg g-vel. Mi indokolná vajon, hogy bár a nyelvben tökéltesen elfogadott a két kiejtési változat, írásban nem, és "magyarul tudó" kultúrembernek márpedig kutya kötelessége biciklit írni?

A helyesírás lényege, hogy amikor az ember olvas, többé-kevésbé ismerős mintákat lásson, ne kelljen állandóan silabizálnia. Ebből a szempontból fontos, hogy ne írjon a fél ország zőccséget, a másik fele meg zöldséget. De. Nem azért, mert az utóbbi lenne az egyedül elképzelhető megoldás, hanem mert kultúrtörténetileg véletlenül így alakult. Továbbá. Nem segíti a gyorsabb és fájdalommentesebb olvasást, ha én egybeírom a nyitvatartást, a szomszéd néni meg külön (ez utóbbi felel meg a szabályzatnak).

A helyesírás bunkó. A gyakorlatban sokszor arra szolgál, hogy egyesek saját műveltségüket fitogtassák a segítségével, és odasújtsanak vele embertársaiknak, egyáltalán nem törődve azzal, hogy mit is akartak mondani valójában.

Erősen ideje lenne, hogy az iskolában megtanítsák a gyereknek, hogy egyes írásbeli szokások (inkább, mint szabályok) betartása fontos, valahol az illemtan része (vö. nem fingunk a vacsoraasztalnál), de egy bizonyos határig nyugodtan hagyatkozhatnak a saját nyelvérzékükre meg a saját ízlésükre.

Életképesebb lesz az a generáció, amelyik alkalmasint nem a j meg a ly miatt köt bele egy szövegbe, hanem amiatt, hogy az tele van baromságokkal. És akkor is tud örülni egy okos agymenésnek, ha a szerzője történetesen g-vel írta a biciglit.

13 megjegyzés:

  1. ha megcsinálom a sulit, jössz tanítani oda te is szerintem :)

    elképzelhető, hogy somogyban lesz.. ha egyáltalán magyarországon lesz..

    VálaszTörlés
  2. És mit kéne tanítani? Helyesírást? :)

    És hol? Mert a feröer-szigeteki helyesírásban is nagyon jó vagyok ám!

    VálaszTörlés
  3. Azthiszem néminemű észrevételem lenne. A baj ott kezdödik, hogy sokfélék vagyunk, értem én ezt intelligencia szint tekintetében.
    Namost, ha az ember korlátozott bizonyos dolgokban, akkor a normális, összefüggö, értelmes beszéd, a korrekt érvelés, a normáls vita és egyéb, az életben hasznos tevékenységek elsajátitása és használata nehézkés lehet, hiszen ezek sokszor sokrétü, némiképp elvont gondolkodást kivánnának meg, ami valljuk be, néha nehézkés.

    Viszont, az a tetves helyesirási szabályzat egy konkrét, megfogható dolog, le van irva, át lehet nyálazni, be lehet magolni, egyszerü, és ettöl máris repkedhetnek a boldogsághormonok.
    Szoval ha a kulturát nehézkés is elsajátitani, a helyesirás egy kézzelfoghato dolog, igy könyebb is az elsajátitása.

    (Én forditva vagyok fogyatékos, soha nem tudtam normálisan irni, egyszerüen nem érint meg, a hosszu magánhanzokra (á-t és é-t kivéve) kifejezetten haragszom. Erre a frusztráciora vezethetö vissza a kialakult, másokat ledegradálo véleményem, nézzétek el nekem...:) )

    VálaszTörlés
  4. bagaela, szívemből szóltál, főleg, ami a hosszú magánhangzókat illeti.

    VálaszTörlés
  5. a legritkább esetben teszem szóvá, ha valaki nem ír helyesen...szinte soha.
    ám meg kell jegyezzem, hogy ahogyan valóban jellemző, hogy egyesek megszólnak valakit a helyesírása miatt tök fölöslegesen, úgy az is jellemző erre az országra, erre a népre, hogy ha valaki valamiben jobb a másiknál, akkor azt lefikázzák valami kreált ideológiával...hogy ez ezért ciki, azért gáz, amazért béna és a többi.
    majdnem karamboloztunk a kereszteződésben, mert nem adtam elsőbbséget? nem baj, te vagy a f..z, mert...hülye szuzukis vagy....vagy mert nő vagy...vagy kalapos, mindegy, lényeg h nem én vagyok a béna hanem végsősoron te és akkor megnyugszom
    na ilyen ez a poszt is...aki tud helyesen írni, az azért van mert szar az iskolarendszer meg az 1984-es akárhányadik kiadás meg a hülye akadémikusok és a jó helyesírók ennek a szemfényvesztésnek az áldozatai...szerencsétlen, szánalomra méltó flótások...
    szóval ez a hozzáállás csak a lelkiismeretet nyugtatja meg, a következő lépés majd az lesz, hogy milyen ciki helyesen beszélni, elég ha minden második szó izé meg lóf..z, aki nem érti meg szóvá teszi, az szánalmas.
    hajrá!

    VálaszTörlés
  6. Atomgoa,
    kár, hogy nem értetted meg, miről írtam. De mindegy, tényleg.

    Két dologra kéváncsi lennék azért:
    1, Ha így gondolkodsz, miért csak minden második vesszőt teszed ki.
    2, Miből gondolod, hogy az én helyesírásom rosszabb akárkiénél? (Nem az különben, szövegiparosi hivatásomból kifolyólag ölég jól ismerem az AkH-t, jobban, mint a helyesírás miatt fikázók túlnyomó többsége.)

    VálaszTörlés
  7. hát igen, sejtettem hogy előbb-utóbb itt kritika éri majd a helyesírásomat :D

    (amiről mellesleg nem is állítottam, hogy tökéletes, mint ahogyan a te helyesírásodra sem tértem ki semmilyen előjellel...szóval tényleg csak itt, zárójelben kérdezem: te azért értetted, amit én írtam?)
    üdv
    A

    VálaszTörlés
  8. Hát elég zavaros volt, de megpróbáltam felfogni.

    Különben miután elmagyaráztad, hogy a hozzáállásom csak lelkiismeret-megnyugtatás (második mozgószabály!), mégiscsak gyanús, hogy azt feltételezted, az egész poszt kifogáskeresés, amiért mások jobban írnak helyesen nálam.

    A helyesírásodat meg semmiféle kritika nem érte ugyebár.

    VálaszTörlés
  9. rendben,akkor most ezt jól kitárgyaltuk
    szép álmokat
    a

    VálaszTörlés
  10. Teljesen igazad van. Egymás fikázása nem illendő. Mint ahogy nem szóljuk meg, ha valakinek számunkra nem tetsző az ízlése, vagy egy hetes pacni van az ingén, vagy sosem volt kimosva a függöny a lakásában, vagy a kosz beleragadt a gyermeke kilógó taknyába. Egyszerűen csak helyén értékeljük.
    Van akinek kifogástalan a helyesírása, van akinek elég jó, van akinél zavaró. (Én például képtelen vagyok befejezni egy modatot, ezért tele vagyok vesszőhibával.) Nekem például minden példád elfogadható - főként az érveléssel -, de ha a biciklit biciglinek írod és ejted, akkor felforr az agyvizem, nem tehetek róla. Valószínű azért, mert itt nem a józan ész győzedelmeskedik a nyomi szabályzat felett, hanem a tudatlanság és a szavak egyre elterjedtebb nem ismerete.

    VálaszTörlés
  11. Zog, persze, az ízléshez való jogot senkitől nem lehet elvitatni, vannak olyan nyelvi meg írásbeli jelenségek, amiktől nekem is futkos a hideg a hátamon. A gond ott kezdődik, amikor valaki a saját ízlését kéri számon máson.

    VálaszTörlés
  12. Én is próbálok nem belekötni a szinte már szabállyá vált netes 'helyesírásba' ("egyenlőre" és "röhely" péel), de engem is nagyon zavar, ha ilyet látok.
    Pedig egyáltalán nem vagyok jó helyesíró.

    VálaszTörlés

Blog Widget by LinkWithin