2009. március 1., vasárnap

Thaijellegű este

Az úgy történt, hogy szóltam Sándor barátomnak, hogy az Expo miatt Pesten leszek, és pénteken nála aludnék, mire ő rávágta, hogy akkor menjek el vele thai vacsorára. Ha már úgy alakult, hogy J, akivel hosszú évek óta először találkoztam volna, nem ért rá, mondtam, hogy megyek, persze, az izgalmas kajákra mindig vevő vagyok.

Szóval a Lucullus BT szervezésében ültünk be a Szobi utcai Parázs Presszóba, ahol mint megtudtunk, a tulajdonos felesége thaiföldi, így igazi autentikus thai kajákra számíthattunk. És nyilván azt is kaptunk: az ételek nagyrészt igen szokatlannak tűntek a keleti kajákhoz azért valamelyest szokott európai ízlelőbimbóknak is.



Akárhogy is. Meglepetés előétellel indítottunk. Tavaszi tekercs volt nem annyira a kínai gyorsbüfék stílusában. A tésztát mintha nagymamám gyúrta volna Nagycenken, a töltelék viszont húsos-gombás-rizstésztás-fűszeres cucc volt, aztán az egészet édes, paradicsomos, kellemesen csípős szószba mártogattuk. Nyami, mintegy.

Aztán jött a két leves. Azon vacilláltunk, melyikkel kezdjük, és a végén a csípős, citromos csirkelevest választottuk (miszerint Tom Yum Kai). Csípett, mint a rossebb, és nagyon finom volt, de bizony másodiknak kellett volna hagyni. Az erős íz túlságosan befolyásolta a következő fogás, a kókusztejes csirkeleves (Tom Ka Kai) élvezetét. Akárhogy is, egyik jobb volt, mint a másik.

A menta mint fűszer nekem valahogy soha nem volt a kedvencem, így a mentás, korianderes sertéssaláta (Naam Tok Muu) annyira nem pengette meg bennem a húrokat, de rossznak semmiképpen nem volt rossz, sőt. Csípett ez is, mint a huzat mindenesetre, de igaz volt rá, ami a többi csípős cuccra is: a keleti csípősség gyorsan múlik, nem égeti utólag az ember száját egyáltalán. Odacsap, aztán mintha ott sem lett volna. Kellemes.

Aztán két curryvel találtuk szembe magunkat, amiket nyugati fogalmaink szerint főételnek neveznénk, de azt mondta a néni, Thaiföldön ehhez úgy állnak hozzá, hogy fogás az fogás, egyik sem fontosabb, mint a többi. Szóval volt a zöld (Kaang Keaw Wan) meg a vörös (Kaang Deang). A vörös bambuszos és nagyon jó, az igazi viszont asszem, a zöld volt padlizsánnal meg bazsalikommal meg nyilván egyéb, azonosítatlanul maradt fűszerekkel. A desszerten kívül (lásd alább) talán ez tűnt a leginkább újdonságnak. Az első falat meglepő, a második izgalmas, a harmadik kellemes, a negyedik finom, az ötödiktől kezdve meg már isteni az egész.

Külön királyság volt a jázmin rizs. Mániám a rizs, utálom a kommersz szarokat. Igazából, sose zavart, ha például összeragadt, de veszettül rühellem, ha száraz és ízetlen. A jázmin rizs állaga tökéletes volt, az íze csodás, akár önmagában is eleszegettem volna.

Aztán még bazsalikomos, csípős tenger gyümölcsei (Pad Krapao Talay) jött, ami viszont akkor csípett, amikor már lecsúszott. Amíg az ember szájában volt, nem is érezte az erejét, de amint eltűnt a nyelőcsőben, a hátrahagyott utóíz már belekapott az ember nyelvébe.

Nahát és a desszert. Először gyümölcszselét hoztak, ami olyannyira nem volt semmilyen, hogy azon filóztunk, egyformán menne hozzá a csokoládé vagy az oldalas is. Hagyjuk. Utána csak érdekességnek hoztak valamit, amit sokan eleve nem is voltak hajlandóak megkóstolni, mások meg az első kanál után eltolták maguktól. Banánkarikák voltak kókusztejben. Enyhén megsózva. Mint a zöld curry, ez is meglepő volt elsőre, mire viszont a saját adagom végére értem, már laza mozdulattal kaptam el Sándor elől az ő tálkáját (amiről aztán kiderült, hogy odaígérte a Lucullus BT édességdivíziója elnökének - mentségemre szolgáljon, hogy nem tudtam).

Bónuszként remek asztaltársaságra is leltünk, aminek még némi Staropramen után az lett a vége, hogy fél háromra értünk haza. Most pedig erősön filozofálok, hogy a következő vacsora elég indok-e rá, hogy csak ezért vonatra üljek. Egyelőre ott tartok, hogy igen.

15 megjegyzés:

  1. Hú, ezért a vacsiért még én is vonatra ülnék, pedig nekem az nagyon gázos lenne:)
    élmény volt a beszámolód!
    és váljék egészségetekre:)

    VálaszTörlés
  2. mármint gázos lenne vonattal mennem:)

    VálaszTörlés
  3. Voantfóbia? :) Vagy mér lenne gázos? (Nekem például telefonfóbiám van, és csak végszükség esetén használom, ha nem közvetlen családról van szó.)

    Különben lehet, hogy én is a kocsira szavazok végül.

    VálaszTörlés
  4. nos, mert túl közel van ahhoz, h vonatra üljek miatta.
    Bár elvileg az egyesített BKV bérlettel megoldható, és ha időben kiérek az útszéli állomásra, akkor 15-20 perc lehet az út, villamossal-metróval meg 30. Lehet, h mégis a vonat lesz a nyerő:)
    De nem szeretem a vonatot, mert ritkán jár, mocskos és ki van szolgáltatva az ember. Főleg nyáron és télen tud rettenet lenni...
    Voltál lent a Ny. téri aluljáróban? Elég undi hely lett. Mint a belváros maga, amúgy:(

    VálaszTörlés
  5. Hát hogyne lettem volna a Nyugati téri aluljáróban, párszázszor azért átkeltem rajta útban ide-oda.

    A vonatokat meg persze senki se szereti, aki a mávon nőtt fel. Főiskolás koromban megjártam néhányszor a Kaposvár-Nyíregyháza útvonalat.

    VálaszTörlés
  6. Éppen mehettél volna a felszínen is..., én ha lehet, ott megyek, a Ny. tér nagyon necces/gusztustalan hely. Kicsit sem 'érdekes' h egyik oldalon a prostik grasszálnak, odább meg a rendőrök cseverésznek (nekik háttal, persze)
    akkor viszont láthattad a metróban a DFM könyv plakátját, nagyon fura volt, nemrég még az eredeti itt volt a kezemben
    Neked milyen érzés volt először?
    Kaposvár Ny.egyháza, na ez sem rövid út. Én szerencsére idefent jártam. El sem tudom képzelni, milyen lehet idegenekkel élni

    VálaszTörlés
  7. Mármint hogy mi milyen érzés volt először? :) Ha a Nyugati térre gondolsz, hát arra nem emlékszem, régen volt.

    Most hétvégén különben nem jártam az aluljáróban, csak elbuszoztam fölötte, úgyhogy lemaradtam a plakátról sajna.

    Én szerencsére különben olyan idegenekk éltem ott, akik nagyon hamar nem voltak már idegenek. Tanulmányi szempontból nem volt éppen csúcs a hely, de csuda jó, máig meglévő barátokat szereztem ott. Az egyikkel épp a poszt első képén koccintok.

    VálaszTörlés
  8. éppenséggel arra gondoltam, amikor először láttad az egyik fordításod hirdetését.
    Nekem is jobbára hajadonkoromból vannak a barátaim.

    VálaszTörlés
  9. Asszem, soha az életben nem láttam egyetlen könyvem hirdetését sem semmilyen formában. Kétlem, hogy bármelyik valaha plakátra került volna. De hát sokat dolgoztam pici, kevésbé reklámozós kiadóknak.

    Olyanokra azért emlékszem, amikor először láttam könyvesboltban a polcon vagy könyvtárban meg onlájn áruházban. Meg amikor magamra guglizva először találtam könyvet, meg amikor beírtam a nevem a Széchényi Könyvtár elektronyikus katalógusába, és visszaköpött egy csomó találatot. Azok jó pillanatok voltak.

    VálaszTörlés
  10. érdekes, én legelőször megijedtem, amikor a kiadó oldalán egyszer csak ott állt a nevem. Nekem nagyon szokatlan, főleg, mert ez így nem éppen a hivatalos forma, s habár így mutatkozom be, leírni nem ezt szoktam.
    De most nagyon furcsa volt a plakát. Pontosabban az, h a könyvben levő szavakat én ismertem meg legelőször, mert én válogattam össze. A lányom meg akárhányszor meglátott egyet, felkiáltott, anya, ott a könyved! (jó hangosan, mert büszke rám...)
    Bár... nekem polcon látva is félelmetes volt - még nem szoktam hozzá. Az egy dolog, h írom itt a gépen, de a szemléket is ugyanígy - csak azokat soha nem láttam másképp. Ezt meg meg lehet fogni. És szaga is van, meg súlya... Bele lehet írni kedves szavakat annak, akinek odaadom a tiszteletpéldányt.
    Ez a legjobb része.
    Viszont az tök jó érzés, ha pl látom az egyik fordításodat, és tudom, ki készítette. Vagy h ismerek valakit, aki ennek a kiadónak dolgozik.
    Már várom a kutyásat, mert azt el fogom olvasni mindenképp.

    VálaszTörlés
  11. Jaja, dedikálni én is szeretek, küzdök is mindig a normális számú tiszteletpéldányért.

    A kutyás elvileg megjelent a napokban valamikor, bár még nem hallottam belőle hivatalosat.

    Hogy összekössem a fenti két bekezdést, majd írhatok az egyik példányba kedves szavakat neked is akár, végtére is egy törzskommentelőnek ennyi igazán jár.

    VálaszTörlés
  12. ó, szuper, csak szólj, ha feljössz vacsorázni Pöstre:), akkor az orrod alá dugok egy kötetet, mert
    a kutyást előjegyeztem már akkor, mikor írtál róla, és csak a mailt várom.

    VálaszTörlés
  13. Hát ez pénzkidobás volt, mert attam volna egyet nagyon szívesen a saját példányaimból. :)

    Szólok, persze.

    VálaszTörlés
  14. ez nagyon kedves gondolat, köszönöm!
    de az úgy járja, hogy megvegyék a munkád gyümölcsét.
    és életben tartom a kiadód, hogy legyen sok jó munkád:)
    a dedikálásra persze továbbra is igény tartok. Addig lelopok a metróban Neked egy plakátot cserébe ;)

    VálaszTörlés
  15. Halihó,

    Remek az írás!

    Gábor

    VálaszTörlés

Blog Widget by LinkWithin